Kursarrangører tror ikke det blir obligatorisk båtførerprøve fra 1. juni i år. Myndighetene somler med å få på plass forskriftene.
Ole Henrik Nissen-Lie
Publisert: 28.feb 2008 kl.09:00
Sist oppdatert: 28.feb 2008 kl.08:36
I fjor opplyste myndighetene at det ville bli innført obligatorisk båtførerprøve i Norge fra 1. Juni i år. Det ble anslått at mer enn 400.000 nordmenn måtte på skolebenken. Forskriftene skulle vært på plass fra nyttår. De er ennå ikke på plass og kursarrangører mener nå det er for kort til å gjennomføre planene om obligatorisk prøve før sommeren i år.
– Jeg tror ikke det praktisk mulig å få på plass obligatorisk prøve før sommeren, sier Ivar Tronsmo i det nettbaserte båtførerkurset livredd.no.
Det er politikerne som somler. Sjøfartsdirektoratet har avsluttet sitt arbeid med de nye forskriftene og de ligger nå fortsatt til behandling i NHD (Nærings- og Handelsdepartementet). Båtliv får intet annet svar fra NHD enn at saken ligger til behandling, og at det foreløpig er uvisst når forskriftene blir vedtatt.
Heller ikke i Sjøfartsdirektoratet vil man kommentere framdriften i denne saken, men kilder i direktoratet sier at det blir vanskelig å presse gjennom en så omfattende opplæring av så mange mennesker på så kort tid.
I forslaget fra Sjøfartsdirektoratet skal alle som fører båt over ti meter eller med motor over 200 hk ha båtførerbevis fra 1. Juni i år. Direktoratet har også foreslått visse endringer i pensumet, slik at navigasjonsdelen og kjennskap til staker og merking blir mer avgjørende enn før for om man består prøven.
To milliarder
Ifølge Arbeidsutvalget for obligatorisk båtførerprøve må hele 420.000 nordmenn ta prøven de neste tre årene. Men flere kilder Båtliv har snakket med sier altså at det nå spøker for gjennomføring etter planen. Det er dårlig tid for å bygge ut et apparat for kursing og eksamener fram til sommeren, mener de.
Innføring av obligatorisk båtførerbevis er anslått å koste to milliarder kroner første året, og deretter ca. 100 millioner kroner årlig. Bransjeorganisasjonen Norboat mener dette er dårlig samfunnsøkonomi.